Klachten over leden van het NKVI
Het Nederlands Kwaliteit & Veiligheid Instituut (NKVI) staat voor kwaliteit, veiligheid en integriteit.
Leden van ons instituut onderschrijven deze waarden en zijn verplicht om te handelen in overeenstemming met de geldende normen, gedragscodes en keurmerkeisen. Toch kan het voorkomen dat u als klant, partner, medewerker of derde partij een klacht of melding heeft over het gedrag, de dienstverlening of het normatief handelen van een aangesloten lid.
Daarom biedt NKVI een transparante klachtenprocedure aan, waarbij wij meldingen serieus behandelen en, indien nodig, onafhankelijk onderzoeken.
Wanneer kunt u een klacht indienen?
U kunt een klacht indienen over een aangesloten lid van het NKVI als u vindt dat er sprake is van:
– Niet-naleving van normen of keurmerkeisen (zoals IQA 9001, IQA 27001 e.a.)
– Onveilige of onprofessionele werkwijze
– Oneerlijke of misleidende communicatie over certificering
– Schending van gedragscodes of integriteitsregels
– Onjuiste omgang met vertrouwelijke of persoonsgegevens
– Structureel gebrek aan kwaliteit of zorgvuldigheid
Let op: voor klachten over persoonlijke conflicten, commerciële geschillen of juridische claims adviseren wij u eerst de reguliere klachtenprocedure van de betreffende organisatie te volgen.
Hoe dient u een klacht in?
U kunt uw klacht per e-mail indienen bij het Nederlandse Kwaliteit & Veiligheid Instituut. Vermeld daarbij in ieder geval:
– Uw naam en contactgegevens;
– De datum;
– De naam van het lid waarover u klaagt;
– Een beschrijving van de gedraging(en) waarop uw klacht betrekking heeft;
– Het bewijs dat u eerst bij het lid zelf heeft geklaagd (bijvoorbeeld een afwijzingsbrief of e-mail);
– Eventuele andere relevante documenten (getuigen en bewijsstukken).
Contactgegevens:
Wat gebeurt er met uw klacht?
Zodra wij uw klacht ontvangen, nemen wij deze serieus en gaan we zorgvuldig te werk om tot een passende oplossing te komen. Hieronder leest u hoe wij uw klacht behandelen:
Bevestiging van ontvangst
U ontvangt binnen enkele dagen een bevestiging dat uw klacht bij ons is binnengekomen.
Beoordeling en onderzoek
De Commissie van Beroep onderzoeken de klacht grondig. Indien nodig nemen we contact met u op voor aanvullende informatie.
Reactie en oplossing
Binnen 6 weken ontvangt u van ons een inhoudelijke reactie en, indien mogelijk, een voorstel tot oplossing.
Niet tevreden?
Als u het niet eens bent met onze reactie, kunt u dit aangeven. We bekijken dan samen of verdere bemiddeling mogelijk is.
Wij streven ernaar elke klacht eerlijk, zorgvuldig en zo snel mogelijk af te handelen. Uw feedback helpt ons onze dienstverlening te verbeteren.
Mogelijke uitspraken van de Commissie van Beroep
De Commissie van Beroep is bevoegd om de beklaagde één of een combinatie van de volgende maatregelen op te leggen:
– Geen schending vastgesteld
– Waarschuwing
– Berisping
– Boete (tot maximaal € 5.000 ten gunste van het NKVI).
– Schorsing, al dan niet voorwaardelijk, van maximaal zes maanden als lid van het Nederlandse Kwaliteit & Veiligheid Instituut.
– Ontzetting uit het lidmaatschap